2009. szeptember 2., szerda

Második munkanap

A praksisplan-ban a következők voltak mára betervezve:
  • folyóirat és magazin Sigrun-nel
  • ebéd
  • Kari irodája
  • Kerstin, keresés
  • Kari
Kicsit félve indultam neki a mai napnak, mert Sigrun tegnap nem volt túl szimpatikus, sőt túl érhető sem és féltem, hogy 9-11-ig azzal fog telni az idő, hogy ő mond valamit, én visszakérdezek, hogy mit mondott, mire megint elmondja és én majd megint nem értem... Meg azt is végiggondoltam, hogy a folyóiratokkal az érkeztetésen kívül nem lehet túl sok mindent kezdeni, és kicsit féltem a norvég nyelvű ALEPH használatától is (nem tudom írtam-e tegnap, de itt ALEPH-et használnak, milyen jó, hogy megtanultam szigorlatra a "Hallgató által választott két vagy több integrált könyvtári rendszer komparatív bemutatása" című tételhez... :D).
Szóval ilyen gondolatokkal baktattam reggel a szakadó esőben a buszhoz, ami persze nem jött akkor, amikor kellett volna neki. 10 perc késéssel befutott, szerencsére még időben voltam, de persze egyre idegesebb lettem, hogy még el is kések. Ja, azt nem tudom írtam-e, de itt olyan a rendszer, hogy integetni kell a busznak, hogy megálljon... hiába van ott egy buszmegálló és hiába áll az ember a buszmegállóban, a busz simán elhúz mellette ha nem integet neki... :)
Végülis szerencsére beértem, beküzdöttem magam a személyzeti bejáraton , ami szintén nem egyszerű, mert 4 ajtón kell keresztülmenni, kettőhöz kulcsot kell használni, a másik kettőhöz meg a belépőkártyát. És még azzal is problémám van, hogy melyik emeletre menjek, ugyanis a norvégok máshogy számolják az emeleteket, itt nincsen földszint, hanem rögtön első emelet van. Tehát ha azt mondják, hogy a 3.-ra menjek, akkor nagyon oda kell figyelnem, hogy az én logikám szerinti másodikig menjek csak :):)
De a lényeg, hogy beértem időre, a megfelelő emeletre mentem és Sigrun-t is megtaláltam és rögtön lementünk a raktárba a régi folyóiratokhoz. Kiderült, hogy selejtezni fogunk, vagyis, megnézzük, hogy mi az amit érdemes megtartani és mi az ami nem kell és átkerülhet Mo i Rana-ba a nemzeti könyvtárba, vagy esetleg a Stavanger Museum-hoz, vagy valami másik helyre. Mondjuk azt nem teljesen értettem, hogy mi alapján döntötték el, hogy mi kell, és mi nem, de hát nem kell nekem minden érteni. Csatlakozott hozzánk Egil is (Egil Henriksen), egy nagyon szimpi és aranyos öreg bácsi, aki egyrészt a Stavanger-gyűjteményért felelős, másrészt pedig litteraturformiddler, amit értek, hogy mit jelent, de nem tudom lefordítani. Tegnap Kari mondta, hogy Egil iszonyatosan okos és hogy nagy irodalmi múltja van, hát ez ma be is bizonyosodott. Ő segített eldönteni, hogy milyen folyóiratok kellenek és közben egy csomó mindent el is magyarázott nekem. Beszélt Petőfiről is, de a legdurvább az volt, amikor meglebegtette A(!!!) Profil egyik számát és közölte, hogy ezt mind megtartjuk, ezt ő szerkesztette... Nem voltam benne biztos, hogy jól értettem, de utána néztem a neten, és tényleg, a '70-es években ő volt a Profil főszerkesztője. :):):):) Szóval ilyen az, amikor az irodalom kurzus megelevenedik :):)
Egyébként tök jól elbeszélgettünk irodalomról, Sigrid Undset-ről, sőt a kidobástól megmentett nekem 5db Norsk tidskrift for bibliotekforskning c. folyóiratot is :):) Ez egy norvég könyvtáros szaklap, jól lesz a szakdolgozatodhoz felkiáltással megkaptam őket :):) Igaz, hogy az ötből 3 '94-es, de a másik kettő 2000 körüli és egész érdekes dolgok vannak bennük. Szóval a végén még összejön a bibliográfiám :):):)
Fél 11 felé visszamentünk Sigrun irodájába és ott tényleg folyóiratot érkeztettem.. norvégul, a norvég nyelvű ALEPH-ben :):) Nem is volt végülis vészes, miután rájöttem, hogy mi mit jelent. A gondot inkább a magazinok címe jelentette, ugyanis a nagyszámú bevándorlóra tekintettel van egy internasjonal bibliotek részlegük, ahol a horváttól a kínain keresztül a pakisztániig nagyon nagyon sok idegennyelvű dokumentum található (magyar pont nem :P). És hát az arabul írt, fordítva lapozható magazinnal meggyűlt a bajom, de azért legyőztem és sikerült érkeztetni :):):)
Ezek után megettem gyorsan a kis szendvicskémet (Norvégiában az a szokás, hogy az ember visz magával matpakke-t /egy kis szendvics, ilyesmi/, és amikor hazaér, 4-5-6 óra tájban, akkor eszik meleget), aztán mentem is fel Kari-hoz. Kari beszélt a könyvtár szervezeti felépítéséről és működéséről, hogy mennyiben függ a régiótól és mennyiben önálló, stb. És persze kinyomtatott és adott egy újabb kupac hasznos papírt, egyrészt a szervezeti felépítésről, másrészt a 2008-as kommunikációs stratégiát (mert hogy mint nyilvános közkönyvtár és kultúrház, nekik ilyen is van). És ajánlotta, hogy lépjek fel a norvég Katalist-re, amit meg is tettem :) (Marcinak ajánlom figyelmébe, http://www.nb.no/cgi-bin/wa?A0=biblioteknorge teljesen jó norvég nyelvgyakorlási lehetőség ;))
A fejtágítás után lementem Kerstinhez, hogy megmutassa, hogyan kell az ALEPH-ben keresni. Ebben persze nem volt semmi ördöngösség, olyan szempontból viszont jó volt, hogy megvilágosodtam minden keresési mező jelentését illetően. Itt egyébként előkerült a norvég MARC amit BSMARC-nak hívnak, mert hogy a Bibliotek Senter dolgozta ki. Érdekes módon amíg a HUNMARC van vagy 100 oldal, ha nem több, a BSMARC csak 45 :)
Kerstin egyébként svéd és annak ellenére, hogy 11 éve él Norvégiában és különben is interskandináv kommunikáció, még mindig svéd-norvég szótárral nyomul :) De egyébként nagyon kedves volt és teljesen érthetően beszélt, igaz a dom-ot ő is betette a mondatba ha kellett, ha nem :):) És persze tőle is kaptam egy pár oldalt a MARC-ból :)
Utána még kicsit Karival beszélgettünk, meg pakolgattunk, és úgy elment az idő, hogy 3 helyett lett vagy 4, mire eljöttem. Gyorsan még kikölcsönöztem két Undset könyvet (nagyon el kéne már a Jennyt olvasni, de mióta tudjuk, hogy nem ugrott, hanem lőtt, már nem is olyan érdekes :)), meg bevásároltam, aztán mire körbenéztem olyan késő volt, hogy a rendőrségre már nem jutottam el a tartózkodási engedély miatt, majd holnap...
Viszont ma végre sütött a nap, amikor hazajöttem, ha nem lettem volna olyan borzalmasan fáradt, biztos elmentem volna sétálni. Így viszont, hogy végre tiszta volt az idő, le tudtam fényképezni a kilátást a nappaliból, szóval íme:
Mára ennyit, holnap egész nap meetingelni fogok Kari-val, ami azt jelenti, hogy ülök majd, értelmesen nézek ki a fejemből és próbálom megérteni, hogy miről is beszélnek éppen :):)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése