2009. szeptember 1., kedd

Első benyomások



Kedves Mindenki!

Egészen eddig nem tudtam magamról elképzelni, hogy blogot írjak (sőt, kifejezettem nem szeretem a blogokat), de annyi mindent szeretnék annyi mindenkinek elmesélni, és olyan sok élménybeszámolóval tartozom, hogy arra jutottam, így mégis talán egyszerűbb lesz.

Előre is bocsánat a félregépelésekért, meg a helyesírási hibáért! A másik pedig, hogy tegeződve fogok írni, szóval azoktól is bocsánat, akik olvassák, de nem vagyok velük tegező viszonyban :)

Szóval, mint tudjátok, az őszi félévet Norvégiában, Stavangerben töltöm a városi könyvtár (http://www.stavanger-kulturhus.no/stavanger_bibliotek) gyakornokaként, miután a hosszas Erasmus macera után sikerült ösztöndíjat nyernem. Erről most nem szeretnék részletesebben írni, de akit érdekel az szóljon és elmesélem neki.

Stavanger Norvégia 4. legnépesebb városa és az ország nyugati partján fekszik - ebből kifolyólag szinte folyamatosan esik az eső. Ennek ellenére nagyon barátságos és szép város, teszek is ide néhány fényképet, amit még 2 éve csináltam (akkor kivételesen sütött a nap:))

Szerencsére sikerült szállást is találnom, egy 90 m2-es lakás egyik szobájában lakom egy orosz csajjal (Julia) és a kislányával. Szóval a dolog elég családias, de nagyon kedvesek és nagyon jó a lakás is. És mivel már 5 éve itt élnek, tökéletesen beszélnek mindketten norvégul, szóval a kommunikáció sem probléma :)

Múlt pénteken érkeztem meg ide gyakorlatilag 12 óra utazás után (4 óra várakozás az átszállás miatt Oslo-ban, stb.) de szerencsére nem volt semmi probléma azt leszámítva, hogy a reptéri busz nem állt meg ott, ahol nekem le kellett volna szállni, pedig előtte megbeszéltem a sofőrrel, hogy majd megáll és szól, ha ott vagyunk. De egy gyors telefonos egyeztetés után átszerveztük a randit Julia-val a központba, és végülis onnan jöttünk haza.

A hétvége nem sok mindennel telt, leginkább kipakolással meg ismerkedéssel, illetve voltunk moziban is szombaton, ami azért volt jó, mert a mozi ugyanabban az épületben van ahol a könyvtár így legalább ma könnyen megtaláltam. Még a tegnapi napom is szabad volt, mert úgy beszéltük meg Kari-val (ő a kontaktperson-om és a gyakorlatvezetőm) hogy csak 1-én kezdek. Szóval tegnap megejtettem egy nagy bevásárlást meg az első főzést :) És a tegnapi nap jóhíre az volt, hogy az előre megbeszélt 3000+500 koronán kívül nem kell extrát fizetnem, mert mint kiderült a víz és a fűtés benne van alapból a 3000-ben :):)

Szóval ma volt a nagy nap, az első a könyvtárban. Természetesen borzalmasan paráztam, hogy mi lesz, hogy lesz, hogy majd nem fogom megérteni amit mondanak, stb. Szerencsére Kari-t könnyen megtaláltam (pedig a könyvtár egy hatalmas labirintus), és az első kérdése az volt, hogy hogy állok a dialektussal, mondtam, hogy nem túl jól és onnantól kezdve figyelt rá, hogy érthetően beszéljen. Nem mondom hogy így mindent megértettem (elég vicces volt, amikor háromszor kérdeztem vissza és még negyedikre sem értettem mit mond, de ezen leginkább csak nevettünk, szóval nem volt ciki :)), de azért így sokkal jobb volt. A stavangeri dialektből ennyit nagyon csúnyán fonetikusan leírva: "vétccse kur er nyökkelen min" - és ez még azok közé tartozik, amit megértettem...
Először leültünk kicsit Karival beszélgetni az egyetemről, hogy miket tanultam, meg hogy ő hogyan képzelte ezt a 4 hónapot. Kaptam erre a hétre előre egy "tervet", praksisplan-t, napra és órára lebontva amit csinálni fogok (úgy látszik ez norvég mánia, tavaly Berit is ilyet csinált a sommerkurs-ön :)), és majd minden héten megkapom előre. A lényeg, hogy gyakorlatilag minden részlegen fogok dolgozni és minden munkafolyamatban részt fogok venni (bár nagyon remélem, hogy az olvasókkal csak a végefelé kerülök kapcsolatba, mikor már perfekt leszek az itteni dialektből ;)).
Aztán Kari nagyot nevetett mikor kifejtettem neki, hogy a norvég könyvtári rendszerből írok szakdogát, de nagyon kedves volt, mert rögtön azt mondta, hogy oké, akkor egyik nap majd elmegyünk megnézni az egyetemi könyvtárat, egyszer pedig egy gimnáziumit is, hogy mind a három fajtát lássam ha már ott vagyok. És mondta, hogy ha bármi kérdésem van, vagy segítségre van szükségem szakdogával kapcsolatban, csak szóljak és áll rendelkezésemre.
A mai napi program így szólt:
Bemutatkozás és körbevezetés Karival
Ebéd
Még körbevezetés Karival
Madla-meeting
Még több Kari :)
Szóval ahogy innen is látszik, ma bemutatkozásokkal és körbevezetéssel telt a nap. És mivel találkoztam és beszéltem vagy 25 emberrel, természetesen gyakorlatilag az összesnek elfelejtettem a nevét :):)
De mindenki nagyon aranyos volt, érdekes módon mindenki tudta hogy jövök és leszek, és nagyon kedvesen fogadtak. Kari mindenkinek elmondta, hogy Pestről jövök, hogy egyszerre csinálom az MA-t könyvtár és norvég szakon és veldig bra beszélek norvégul, csak a dialekttel van egy kis problémám, úgyhogy az elején mindenki legyen szíves szépen és érthetően beszélni velem :) És ettől a felvezetéstől gyakorlatilag mindenki egy zseni csodabogárnak tart, egyrészt mert egyszerre csinálok 2 szakot (ez itt nem annyira szokás), másrészt hogy minden norvég kötődés nélkül kezdtem el tanulni a nyelvet, harmadrészt, hogy milyen jól beszélek. Ez utóbbiban én nem vagyok ennyire biztos, de mindenki csak ámult-bámult... talán nincsenek hozzászokva, nem tudom.

A nevem mindenesetre mindenkinek gondot okozott, pedig az Orsolyával nem is nagyon próbálkoztam, de sokaknak az Orsi is bonyolult volt :) (bár a legdurvább az a néni volt, akinél a buszbérletet vettem, kellett hozzá csinálni egy igazolványszerű kártyát, amihez oda is adtam az útlevelemet, hogy mindent írjon ki onnan, de a végén csak Orolya szerepel a kártyán.. nem mentem vissza reklamálni, bízzunk benne, hogy ha jön egy ellenőr, nem kezd el problémázni rajta...)
Kaptam kulcsot, belépőkártyát, zárható kis szekrénykét, szóval mindent ami kell, sőt egy ügyes mozdulattal még olvasójegyet is csináltattam magamnak.
Voltunk fent Marit-nál is (ő a könyvtárigazgató, vele emaileztem először arról, hogy jöhetnék-e ide gyakornoknak), ő is nagyon kedves volt, kaptam tőle egy csomó szóróanyagot mind a könyvtárral, mind Stavangerrel kapcsolatban, de ami a legjobb, a kezembe nyomott egy 2008-as norvég könyvtári statisztikát és egy 2008-2009-es norvég könyvtárügyi jelentést, amik tök jók lesznek a szakdogámhoz.
Aztán beültem Kari-val egy meetingre, ugyanis 28-án fognak megnyitni egy fiókkönyvtárat (pont Madla-ban, abban a városrészben ahol én lakok) és még rengeteg tennivaló van vele. Na itt alig értettem valamit, szinte csak nagyvonalakban, hogy éppen miről van szó. Persze a dolgot még az is nehezítette, hogy jelen volt egy dán srác, aki végig ugyan norvégul, de iszonyat dán kiejtéssel nyomta - szóval éljen az interskandináv kommunikáció (bár mint tudjuk abba emberek halnak bele:)), holnap egy svéd nénivel fogok dolgozni :D.
Nagyjából ennyi volt a nap, illetve még annyi, hogy közben Kari meghívott kávézni és közben beszélgettünk és pont úgy alakult a beszélgetés, hogy megemlítettem, hogy kaphatnék-e 3 szabadnapot, mert a barátommal Koppenhágába mennénk, és mondta, hogy semmi probléma, csak nézzük meg a Királyi Könyvtárat is, mert az gyönyörű. :):):):) Beszélgettünk a norvégos szakdogáról is és mondta, hogy elég jó az irodalmi szakkönyvgyűjteményük és könyvtárközi kölcsönzéssel bárhonnan bármit kikérnek nekem, szóval ne aggódjak, lesz ahhoz is irodalmam :):):) (ami nagyon remek, mert meg kéne már Hildának alkotni a szakdogavázlatot meg a bibliográfiát...)
Ma egy kicsit rövidebb volt a napom, 10.00-től kb fél3-ig tartott, egyébként 9-től 3-ig fogok dolgozni. Ami azt hiszem iszonyatosan fárasztó lesz, mert folyamatosan koncentrálnom kell arra, hogy ki mit mond, mert ha egy percre nem figyelek oda, akkor vége és nem tudom hol tartunk.... Viszont olyan szempontból nagyon jó lesz, hogy ha végzek majd a munkával, simán lesz még időm maradni és anyagot gyűjteni a szakdogákhoz

A könyvtár maga egyébként egy hatalmas, 3 emeletes labirintus, ahol a folyóiratok régebbi számait kivéve minden szabadpolcon van. Gyakorlatilag minden automatizált még a kölcsönzés is automatánál megy, de azért ott ülnek a nénik, bácsik minden emeleten, hogy ha bármilyen kérdés vagy probléma van, lehet hozzájuk fordulni :)
Az első emeleten van a film- és zene részleg, a másodikon a "kulturbibliotek" - ez gyakorlatilag a szépirodalmat, idegennyelvű könyveket, mindenféle romantikus,krimi, sci-fi, fantasy, képregény, szóval nem szép, de irodalmat, helyi gyűjteményt és irodalmi és művészeti szakkönyveket takar, a harmadikon pedig egyrész a gyerekkönyvtár, másrészt pedig a "faktabibliotek" ami mindenféle szakkönyveket (társadalomtudományok, jog, közgazdaságtan, stb.) takar. Osztályozást illetően Dewey TO-t használnak, bár mondta Kari, hogy kicsit nagy a katyvasz, mert a mostani vezető ezt nem szereti és át kéne állni valami másra... de azért nagyjából Dewey szerint vannak besorolva. (ami nagyon remélem, hogy gyakorlatában nem tér el olyan nagyon nagyon az ETO-tól, az osztályozás könyvet nem jutott eszembe elhozni, pedig lehet, hogy hasznos lett volna :D)
Ami számomra furcsa volt először, az a könyvtár hangulata. Egyáltalán nem olyan mint nálunk, mindenki (mármint az olvasók) laza és kötetlen, simán lehet bent hangosan beszélgetni vagy telefonálni, ez csak a külön olvasótermekben tilos. Elsőre teljesen az a benyomásom támadt, hogy találkozóhelyként is szolgál, ahol le lehet ülni beszélgetni, lehet netezni, olvasgatni, stb. De elég sokan vették igénybe a hagyományos könyvtári szolgáltatásokat is, szinte mindenfajta korosztály, a pici ovisoktól kezdve az olvasókört alakító nagyon öreg nénikig. Szóval valahogy teljesen másmilyen az egész mint nálunk, itt nem ciki könyvtárba jönni, sőt reggel amikor 10 előtt pár perccel ott toporogtam az ajtó előtt, mert még nem volt nyitva az épület, ott toporgott vagy 20 másik fiatal is, hogy nyissák már ki a könyvtárat... Szóval egy átlagos délelőtt itt olyan forgalom volt, mint otthon az egyetemi könyvtárban, vizsgaidőszakban... nagyon furcsa, de nagyon pozitív élmény :)

Azt hiszem mára ennyi elég lesz, folyt. köv.!



1 megjegyzés:

  1. Mariann, elvileg úgy állítottam be, hogy bárki commentelhet, és ahogy nézem nekem megy is... nem tudom mi lehet a baj, próbáld meg esetleg mégegyszer...:)

    VálaszTörlés