2009. november 11., szerda

Zene & film részleg

A hétfő reggel, első napom az új részlegen, elég viccesen indult. Kari írta, hogy a szokásos 9 helyett fél 9-kor találkozzak a részleg vezetőjével, Olav-val. Bevánszorogtam fél órával korábban, erre közölték, hogy aj, Olav nincs, majd csak később jön... Kissé lettem csak morci, pláne, hogy amikor a gyerekrészlegen kezdtem, akkor is kisebb félreértéssel kezdődött a dolog, mert nekem Kari azt írta, hogy fent a 4.-en találkozzak a gyerekrészleg vezetőjével, Gunhild viszont lent várt rám a 3.-on... (de végülis és fél óra után megtaláltuk egymást).
Szerencsére a zeneisek kreatívak voltak, rögtön találtak nekem tennivalót :) Az egyik srác körbevezetett, megmutatta, hogy mi hol van, aztán mondta, hogy ha van kedvem, segítsek neki visszahozott dvd-ket visszapakolni. Mire végeztünk a pakolással gyakorlatilag már tudtam az összes filmkategória helyét, és Olav is megérkezett.
Na de kicsit a részlegről.
A filmek csak dvd-verzióban , illetve blue ray-ben találhatóak meg (a blue ray valami új technika, a film állítólag jobb minőségű így, mint a dvd-n. Persze trükkös, mert a dvd-lejátszón nem lehet lejátszani a blue ray, de a blue ray lejátszón le lehet játszani a dvd-t...) Illetve a raktárban még vannak videokazetták is, ha esetleg valaki azt szeretne. A filmek kategóriák szerint fel vannak osztva (vígjáték, dráma, sci-fi, horror, stb.), a nagyobb kategóriákon belül pedig származási hely szerint állnak (Európa, Észak-Amerika, stb, de a dvd-tokon jelölik magát az adott országot is). Külön kategória még például a norvég filmek, néma filmek, rövid filmek, dokumentumfilmek, illetve külön gyűjteményük van "zenefilmekből", vagyis koncertfelvételekből, zenekarokról szóló filmekből, musicalekből, stb. A polcokon a tokban benne vannak a dvd-k is, de a tok be van zárva. Ha az ember kikölcsönözte a filmet az automatánál és megmutatja a "számlát" a pultnál ülő embernek, a könyvtáros kinyitja és már lehet is vinni. A könyvekkel ellentétben filmekre van korlátozás: egyszerre csak 5-öt lehet kölcsönözni, egyhetes határidővel (a tv-sorozatokat 2 hétre).
A zenék csak cd-verzióban találhatóak meg, nem is őriznek kazettát, vagy bakelit lemezt ha jól tudom. Ezek is kategóriába sorolva állnak és rengeteg van belőlük. Viszont kint a könyvtárban csak a cd-borítók vannak kirakva, kikölcsönzés után a könyvtáros adja oda a bele való cd-t.
Éppen ezek miatt a pultnak sokkal nagyobb forgalma van, mint a könyves részelegeken (hiába használja az ember a kölcsönző automatát, mindenképpen sorba kell állni a dvd kinyitása/a cd miatt).
A filmek és a cd-k mellett természetesen található még itt egy csomó zene/film témájú könyv és folyóirat is, valamint rengeteg kotta - szintén mindenfajta kategóriában.

Amikor először megláttam ezt a részleget, csak ámultam és bámultam, de azért most már tudom, hogy ez Norvégiában sem átlagos. Egyrészt Stavanger az olajipar miatt nagyon gazdag város, másrészt az önkormányzat nagyon sokat költ a kultúrára ---> a könyvtár sok pénzt kap, harmadrészt pedig mivel a Sølvberget hivatalos neve könyvtár és "kultúrház", ezért nagyon sok figyelmet fordítanak a nem könyv formátumú dokumentumokra.

Hétfőn és kedd délelőtt az innlevering-automatánál dolgoztam, vagyis ott, ahol az olvasók visszahozzák a könyveket. Az olvasónak nagyon egyszerű dolga van, megnyomja a gombot, beteszi a futószalagra a könyvet/cd-t/dvd-t és amikor kész megint megnyomja a gombot. Az automata szortírozza a dokumentumokat, a különböző részlegere való könyvek különböző tralle-ra kerülnek. Az itt dolgozó embernek figyelnie kell, hogy ha tele van egy tralle, akkor azt kicserélje, a telit pedig oda tolja, ahonnan a trallekvakt-os emberkék majd elviszik. Ami fontos még itt, hogy ellenőrizni kell a visszahozott filmeket és hangoskönyveket, meg kell nézni, hogy megvan-e a cd, illetve a dvd. Ha megvan, akkor a dvd-ket megint le kell zárni. A 3. feladat pedig, hogy ha a beérkezett könyvet előjegyezte valaki (ezeket is külön helyre szortírozza az automata), ki kell hozzá nyomtatni az előjegyzési papírt és a megadott helyre kell tenni a dokumentumot. Általában ezt mind egy ember csinálja, de amikor én is ott voltam, éppen annyi minden összejött, hogy simán jutott munka kettőnknek is...
Tegnap délután meg azt a feladatot kaptam Olav-tól, hogy írjak neki egy listát, hogy szerintem milyen magyar filmeket és zenét vegyenek a könyvtárba... hát ez nem volt valami egyszerű, mert annyi mindent lehetett volna felsorolni, de végülis sikerült egy listát összehoznom.
Ma egy kis pakolászás volt soron, a népzene ugyan elvileg területek szerint van felosztva, de a cd-borítók még véletlenül sem voltak jó helyen. Ezzel el is ment a délelőttöm, mire minden szépen a helyére raktam. Délután pedig új cd-ket kellett címkéznem, meg átlátszó ragasztós papírral beborítanom, mondta is Olav, hogy kicsit túlképzett vagyok ehhez, de most hirtelen nem tud más feladatot adni...

Így telnek most a napjaim, az idő kicsit hidegebbre fordult, az eddigi 5-10 fok helyett inkább már csak 0-5 van... de szerencsére nem esik (lekopogom), ami nagyon pozitív!! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése