2009. november 21., szombat

November 16 - 20.

Megint eltelt egy hét... hihetetlen, kevesebb mint egy hónap és otthon leszek. De nem is baj, annak ellenére, hogy teljesen jól elvagyok itt, most már mennék nagyon haza... :)
Túléltem a 2. hetet is a zene&film részlegen, jövő héttől most már végig a beérkezett új dokumentumok regisztrációjával és katalogizálással fogok foglalkozni. És ha minden igaz, egy napot majd egy középiskolai könyvtárban is el fogok tölteni, csak hogy gyűljön az anyag a könyvtáros szakdogához :)

A hétfő gyakorlatilag nagyon gyorsan eltelt. Reggeli dvd-visszapakolás, majd 10-12 között meeting. De hogy ne unatkozzunk annyira, a könyvtár alatt lévő gyerekmúzeumban zongorát hangoltak 9-től délig, de úgy, hogy azt még fent a 3.-on is hallották. Borzalmasan idegesítő volt, de legalább nagyon jól elröhögcséltünk azon, hogy ez nem is zongorahangolás, hanem kortárs komolyzene és éppen koncert van lenn... és ezenkívül pedig tanultam egy rendkívül fontos új kifejezést, azt, hogy zongorát hangolni (å stemme pianoet). Egyébként azt hiszem azt elfelejtettem írni, hogy a zenei részleg kínálatába hangszerek is beletartoznak. Több zongora, illetve többfajta (akusztikus, elektronikus, basszus) gitár áll a kedves látogatók rendelkezésére, amiket szabadon és ingyen használhatnak. És használnak is, ami néha nagyon jó hangulatot teremt, néha viszont borzalmas, például amikor valaki a Titanic zenéjét zongorázza, tőle két méterre pedig egy másik valaki Guns N Roses-t tép a gitáron... és persze mindezt hamisan. Ráadásul van egy srác, akit a többiek csak "A Svéd"-nek neveznek, akinek nincs jobb dolga, mint nyitástól zárásig ott ülni és gitározni és énekelni. Ami persze nem lenne probléma, ha egy picike tehetsége is lenne... A többieknek néha rá is kell szólni, hogy tartson már egy kis szünetet, mert már nem bírják elviselni...
Hétfő délután trallevakt-om volt, úgyhogy az ebéd utánom pakolással telt.

Kedden segítettem Ingrid Marie-nak kottát selejtezni, délután pedig cd-borítókat tapétáztam, ami nem volt annyira izgi. Viszont munka után fénymásolás közben megakadt a szemem egy, a fénymásolónál kirakott papíron. Eszerint a könyvtár szerződésben áll a norvég valamilyen copy right szervezettel, ami alapján meghatározzák hogy mit és mennyit lehet másolni. Újság, folyóirat és magazin cikkeket korlátlan mennyiségben, könyvből viszont csak 25 oldalt, illetve 1 fejezetet, 1 novellát, stb - oldalszámtól függetlenül.
A fénymásolás után tartottam egy magyarórát, tök jó volt :) Bár én így kívülről nézve teljesen megtanulhatatlannak tartom a magyar nyelvet, annyira más, mint a norvég.. persze ilyen alapon nekem meg lehetne a norvég megtanulhatatlan, de mivel a némettel meg az angollal már jól hozzászoktattak a germán nyelvek rendszeréhez, sosem tűnt annyira nagyon nehéznek (persze ettől még nem beszélek tökéletesen, sőt :))
Ráadásul Hilde Lise felajánlotta, hogy kivisz majd a reptérre amikor megyek haza, ami hatalmas szívesség lenne tőle, hiszen baromi korán (reggel fél5) kell mennem, viszont nagyon nagyon jó lenne nekem, mert nem teljesen tudom, hogyan tudnék lemenni a dombról a buszmegállóba a 2 db 20 kilós hatalmas bőröndömmel...

Szerdán teljesen agyleszívós napom volt. Reggel azt a feladatot kaptam, hogy a norvég népzene és a kortárs komolyzene kategóriából gyűjtsem ki azokat a cd-ket, amik több példányban vannak meg, mert nem ez a két legnépszerűbb kategória és ezért teljesen felesleges, hogy a több példány foglalja a helyet. Ezeket egyébként nem a könyvtár vette, hanem ezek a cd-k is beletartoznak az innkjøpsordning-ba. Az innkjøpsordning a norvég könyvkiadást támogató állami rendszer, ami azt takarja, hogy az állam (a Norvég Kulturális Tanács) évente megadott számú művet adott példányszámban (tehát például felnőtt szépirodalom terén idén 200 művet 1000-1000 példányban) megvásárol a kiadóktól és azt ingyen a közkönyvtárak és iskolai könyvtárak rendelkezésére bocsátja. Például az innen megmaradt könyvekből küldött Linn a skandis könyvtárnak könyveket (amik jelentem végre megérkeztek Pestre :)). Külön innkjøpsordning létezik a cd-kre vonatkozóan is --- ezért kapott a könyvtár 2-3 példányt ezekből a norvég zenei cd-kból.
Na szóval, én kaptam a megtisztelő feladatot, hogy válogassam ki a borítókat, amik 2x szerepelnek. Ugyan valamennyire ABC-sorrendben állnak, de a betűkön belül össze-vissza, és amikor egy betűnél 50-100 borítót kell átnézni, eléggé el tud fáradni az ember agya. Mindegy, kiválogattam, majd következett a 2. felvonás, a borítókhoz tartozó cd-k begyűjtése. Ezzel is elszórakoztam pár órát, de végül mind meglett. Közben Olav eltűnt és nem tudtam megkérdezni tőle mik a további teendők, de közben Ingrid Marie hozott egy újabb nagy adag kottát, amit le kellett selejtezni, így további néhány órára sikerült lefoglalni magamat. A kották egy része egyébként ment a raktárba - ezeket a katalógusban át kellett egyesével állítani, illetve kis matricát ragasztani rájuk, a másik (nagyobbik) fele pedig selejtezésre került. Itt mindegyiket törölni kellett a katalógusban, illetve ha utolsó példány volt, még egy másik dolgot is át kellett állítani. Amikor ez kész volt, az utolsó példányokat mind le kellett pecsételni, hogy kikerült a rendszerből, majd levinni egy kupacba, ahol az egyéb utolsó példányok állnak. (ezek általában a nemzeti letéti könyvtárba mennek, ha nekik szükségük van rá). A raktárba tartozókat a helyükre kellett rakni, a nem utolsó példány leselejtezetteket pedig csak egyszerűen kidobni.

Csütörtökön folytattam a cd-kkel. Ezeket is át kellett állítani, hogy most már a raktárban vannak. Szerencsére Olav valahogy beállította a gépet és nem kellett egyesével átállítgatni, elég volt csak a vonalkódokat leolvasni és a rendszer mint ezere vonatkozó globális változás, átállította mindegyiknél. Ezek után a cd-ket a sorszámuk szerint sorba kellett rakni - ez is elvett vagy másfél órát az életemből. Aztán még fel kellett matricázni mindegyiket. Mikor készen volt, végre egy másfajta feladatot kaptam. Az egyik srác talált egy csomó könyvet, amin rossz volt a jelzet - ezeket kellett az ALEPH-ben kijavítani és utána új matricát gyártani rájuk. Ezzel meg aztán olyan gyorsan kész lettem, hogy 2-kor megbeszéltük Olav-val, hogy hazajöhetek előbb :)

Tegnap aztán megint egész nap a kották voltak műsoron. Ott ültem fél 4-ig, azt hittem sosem fogy el, de aztán sikerült a végére érnem :):)

Most pedig végre hétvége és pihi van, illetve próbálok valamit alkotni szakdoga ügyekben, bár kicsit reménytelennek érzem...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése